«Tunelak (eu)»: berrikuspenen arteko aldeak

    Sorapediatik
    (Orria sortu da. Edukia: Soralizeko tunelak hiru motakoak dira, historiaren hiru momentu desberdinetsn eginak: trenbidearenak, urarenak eta autobidearenak. ==Kokapena== ''(Tunel baten izena ezag...)
     
    No edit summary
     
    (Erabiltzaile berak tartean egindako 17 ekarpen ez dira erakusten)
    1. lerroa: 1. lerroa:
    Soralizeko tunelak hiru motakoak dira, historiaren hiru momentu desberdinetsn eginak: trenbidearenak, urarenak eta autobidearenak.
    Soraluzen egin diren tunelek hiru erabilera mota izan dute, historiaren hiru momentu desberdinetan eginak: trenbidearenak, urarenak eta autobidearenak.




    6. lerroa: 6. lerroa:


    {{#display_map:
    {{#display_map:
       |centre = 43.174547,-2.418498
       |centre = 43.171351,-2.428140
       |lines  = 43.174147,-2.413609: 43.174036,-2.413931
       |lines  = 43.176308,-2.413021: 43.175412,-2.412401
                 ~[[Zubi nagusia (eu) | Zubi nagusia]]~ ~LightBlue~ ~6;
                 ~[[Geltokiko tunela (eu)|Geltokiko tunela]]~Saciako tunela~Yellow~ ~4;
                43.172260,-2.411580: 43.172285,-2.411640
                 43.170503,-2.407097: 43.170029,-2.406765
                ~[[Herlaibiako zubia (eu) | Herlaibiako zubia]]~ ~LightBlue~ ~4;
                 ~[[Arkaitzeko tunela (eu)|Arkaitzeko tunela]]~ ~Yellow~ ~4;
                43.176298,-2.413905: 43.176147,-2.414312
                 43.171488,-2.432467: 43.180199,-2.447851
                ~[[Gabolatseko harpasuak (eu) | Gabolatseko harpasuak]]~ ~LightBlue~ ~2;
                 ~[[Illordoko tunela (eu)|Illordoko tunela]]~Tunel handia~Yellow~ ~4;
                43.172849,-2.411891: 43.172627,-2.412014
                 43.179638,-2.426780: 43.178148,-2.425954: 43.176552,-2.425396: 43.174940,-2.425117: 43.173363,-2.425128
                ~[[Errekaldeko harpasuak (eu) | Errekaldeko harpasuak]]~ ~LightBlue~ ~2;
                 ~[[Eitzako tunelak (eu)|Eitzako tunelak]]~ ~Yellow~ ~6;
                43.174006,-2.411847: 43.173897,-2.411683
                 43.173363,-2.424784: 43.175102,-2.424703: 43.176643,-2.424981: 43.178255,-2.425529: 43.179749,-2.426462
                ~[[Zeletako zubia (eu) | Zeletako zubia]]~ ~LightBlue~ ~4;
                 ~[[Eitzako tunelak (eu)|Eitzako tunelak]]~ ~Yellow~ ~6;
                43.176654,-2.414165: 43.176523,-2.414524
                 43.171266,-2.425428: 43.160972,-2.427070
                ~[[Gabolatseko zubia (eu) | Gabolatseko zubia]]~ ~LightBlue~ ~2;
                 ~[[Gallastegiko tunelak (eu)|Gallastegiko tunelak]]~ ~Yellow~ ~6;
                43.173011,-2.411913: 43.172559,-2.412214: 43.172532,-2.412139
                 43.160988,-2.426469: 43.171239,-2.425117
                ~[[Errekaldeko zubia (eu) | Errekaldeko zubia]]~ ~LightBlue~ ~2;
                 ~[[Gallastegiko tunelak (eu)|Gallastegiko tunelak]]~ ~Yellow~ ~6;
                43.179081,-2.422541: 43.178934,-2.422777
       |zoom = 15| height = 600 | type = earth
                ~[[Mendiolako zubia (eu)|Mendiolako zubia]]~ ~LightBlue~ ~4;
                 43.167397,-2.405614: 43.167175,-2.405776
                 ~[[Mendizabaleko zubia (eu)|Mendizabaleko zubia]]~ ~LightBlue~ ~4;
                 43.178207,-2.419749: 43.177997,-2.419800: 43.178001,-2.419886: 43.177913,-2.419910: 43.177903,-2.419824:
                43.177923,-2.419819: 43.177939,-2.419950
                ~[[Sagar-errekako pasabidea (eu)|Sagar-errekako pasabidea]]~ ~LightBlue~ ~2;
                43.171301,-2.412192: 43.171450,-2.412615: 43.171626,-2.412978: 43.171802,-2.413253
                ~[[Erleiko zubia (eu)|Erleiko zubia]]~ ~LightBlue~ ~6;
                43.175183,-2.415608: 43.175126,-2.415864
                ~[[San Martzialeko pasabidea (eu)|San Martzialeko pasabidea]]~ ~LightBlue~ ~2;
                43.172010,-2.409509: 43.171714,-2.409678
                 ~[[Oleako zubia (eu)|Oleako zubia]]~ ~LightBlue~ ~4;
                 43.185498,-2.428599: 43.184626,-2.428621: 43.183754,-2.428562: 43.182584,-2.428175: 43.180941,-2.427253
                 ~[[Larreategiko zubiak (eu)|Larreategiko zubiak]]~ ~LightBlue~ ~6;
                 43.185498,-2.428760: 43.184630,-2.428808: 43.183828,-2.428760: 43.182694,-2.428470: 43.180871,-2.427548
                 ~[[Larreategiko zubiak (eu)|Larreategiko zubiak]]~ ~LightBlue~ ~6;
                 43.172930,-2.425165: 43.171498,-2.425401
                 ~[[Sagar-errekako zubiak (eu)|Sagar-errekako zubiak]]~ ~LightBlue~ ~6;
                 43.171506,-2.425036: 43.172907,-2.424832
                 ~[[Sagar-errekako zubiak (eu)|Sagar-errekako zubiak]]~ ~LightBlue~ ~6;
                43.175588,-2.413685: 43.175569,-2.414296
                ~[[Sokazko zubia (eu)|sokazko zubia]]~ ~LightBlue~ ~2;
                43.172642,-2.411312: 43.172428,-2.411425
                ~[[Errekaldeko zubi berria (eu)|Errekaldeko zubi berria]]~ ~LightBlue~ ~2;
                43.177795,-2.417536: 43.177470,-2.417896
                ~[[Olabarrenako zubi berria (eu)|Olabarreneko zubi berria]]~ ~LightBlue~ ~4;
       |zoom = 15 | height = 600 | type = earth
    }}
    }}




    ==Trenbidearen tunelak==
    ==Trenbidearen tunelak==
    [[Komunikabideak. Trenbidea (eu)|1888 Durango-Zumarraga trenbidea]] egin zutenean [[Geltokiko tunela (eu)|Geltoriko tunela]] eraiki zuten. Izenak esaten duenez, geltokiaren ondoan zegoen, Maltzaga aldera. Gerora Saciako tunela ere esan zioten, alboan eraioimzuten lantegiarengatik.
    [[Komunikabideak. Trenbidea (eu)|1888 Durango-Zumarraga trenbidea]] egin zutenean [[Geltokiko tunela (eu)|geltokiko tunela]] eraiki zuten. Izenak esaten duenez, geltokiaren ondoan zegoen, Maltzaga aldera. Gerora Saciako tunela ere esan zioten, alboan eraiki zuten lantegiarengatik. Gaur egun eraitsita dago.
     
    ak San Andres bailarako bide nagusia errespetatzeko. Ordutik zubi hau zabaldu izan zutnen lehen, eta goitik behera bota zabalagoa berregiteko bigarrenean.
     
    Herkria gero eta handiago egiten ari zela, 1910 hamarkadan [[Gabolatseko zubia (eu)|Gabolatseko zubia]] eta [[Errekaldeko zubia (eu)|Errekaldeko zubia]] eraiki zituzten, [[Gabolatseko harpasuak (eu)|Gabolatseko harpasuak]] eta [[Errekaldeko harpasuak (eu)|Errekaldeko harpasuak]] ordezkatzeko. Hasiera batean pasarela soilak ziren, baina gerora gogortu zituzten eta, Gabolatseko kasuan, ibilgailuentzat zabaldu ere.
     
     
    ==XX mende bukaerako zubiak==
    1970 hamarkadan, besteak beste, [[Mendiola industrialdea (eu)|Mendiola]] eta [[Mendizabal industrialdea (eu)|Mendizabal]] industrialdeak egin ziren Soraluzen. Errepidetik sartzeko bakoitzari bere zubia egin zioten: [[Mendiolako zubia (eu)|Mendiolakoa]] eta [[Mendizabaleko zubia (eu)|Mendizabalekoa]].
     
    Urte haietan ere [[Sagar-errekako pasabidea (eu)|Sagar-errekako pasabidea]] ere egin zuten, oinezkoentzat, [[Mendiola industrialdea (eu)|Mendiola]] industrialdea eta [[Sagar-erreka auzunea (eu)|Sagar-erreka]] auzunea lotzeko. Sahiesbidea egin zutenean pasabidea egokitu zuten.
     
     
    ==Saihesbide eta autobideko zubiak==
    1970ko hamarkadan [[Komunikabideak. Saihesbidea (eu)|saihesbidea]] egin zutenean [[Erleiko zubia (eu)|Erleiko zubia]] eraiki zuten [[Erlei erreka (eu)|Erlei]] erreka gainetik. Honetaz gain, [[San Martzialeko pasabidea (eu)|San Martzialeko pasabidea]] ere egin zuten, saihesbidearen gainetik, bide zaharra mantentzeko,


    2000 hamarkadako hasieran, eta herri barruko ''saihesbidea''<ref>Errekalde >> Olea >> Estazio kalea >> Ezoziabidea >> Mendiola industrialdea.</ref> egiteko Oleako presaren ondoan izen bereko zubia egin zuten: [[Oleako zubia (eu)|Oleako zubia]].
    Urte batzuk geroago, 1910 hamarkadan, Txurrukenen parean zegoen trazadura zuzendu zituzten, eta horretarako [[Arkaitzeko tunela (eu)|Arkaitzeko tunela]] zabaldu zuten. Gaur egun oraindik gordetzen da, baina seguritateagatik bi ertzetan itxita dago.


    Urte berberetan, [[Komunikabideak. Autobideak (eu)#Eibar-Gasteiz autobidea|Eibar-Gasteiz autobidea]] eraikitzerakoan bi zubi egin zituzten Soraluzen: [[Larreategiko zubiak (eu)|Larreategiko zubiak]] eta [[Sagar-errekako zubiak (eu)|Sagar-errekako zubiak]].


    ==Ur tunela: tunel handia==
    Eibar gero eta handiago egiten ari zela, XX mende hasieran ur hornidura bermatzea behar zen. Irtenbideren bat Sagar-errekako urak erabiltzea izan zen. Horrerarako presa bat egin zuten Sagar-errekan, eta tunel handi baten bidez ura Eibarra eruan.


    ==Sokazko zubia==
    Hasieran, presatik tunelera erretenak egin zituzten, ura eruateko, harriz estalita. [[Tunel handia (eu)|Tunel handia]] [[Errekatxua (eu)|Errekatxua]] inguruan hasten zen, eta Eibar aldera joaten zen. Gerra ostean ur gehiago hartu zuten hainbat erreketatik, denak tutuen bidez tunel handira bideratuz. 1975 urtean presa berria egin zutenean, tunel handirako erreten berriak egin zituzten. Gaur egun tunel handia aprobetxatu izan dute Urkulutik Eibarra datorren tutua bertatik pasatzeko.
    [[Gabolats kalea (eu)|Gabolats]] 4ko eta [[Baltegieta kalea (eu)|Baltegieta]] 12ko etxeen artean, [[Sokazko zubia (eu)|sokazko zubia]] egon zen. Hiru soka zituen, bat oinentzat etabeste biak eskuez oratzeko. Zubi hau ez zen publikoa, partikularra baizik.




    ==Etorkizuna: egitasmoak==
    ==Autobideko tunelak==
    [[Errekaldeko zubia (eu)|Errekaldeko zubiak]] irisgarritasun arazoak sortzen ditu, [[Atxuri kalea (eu)|Atxuri]] aldetik eskilara asko ditu eta. Horregatik, zubi berria aurrikusita dago metro batzuk gorago, [[Erlei erreka (eu)|Erlei]] erreka parean: [[Errekaldeko zubi berria (eu)|Errekaldeko zubi berria]].
    2000 hamarkadako hasieran, [[Komunikabideak. Autobideak (eu)#Eibar-Gasteiz autobidea|Eibar-Gasteiz autobidea]] eraikitzerakoan bi tunel bikoitz egin zituzten Soraluzen: [[Eitzako tunelak (eu)|Eitzako tunelak]] eta [[Gallastegiko tunelak (eu)|Gallastegiko tunelak]]; azken hauek Bergarako lurretan sartzen dira.


    Beste aldetik, gaur egungo Eibarko joan-etorriak ez dira oso seguruak, [[Mendiolako zubia (eu)|Mendiola industrialdeko zubitik]] egin bhear direlako. Horregatik [[Olabarrena presa (eu)|Olabarrena]] presaren gainetik [[Olabarrenako zubi berria (eu)|zubi berria]] egin nahi da, Eibarko joan-etorriak bertan bideratzeko.


    ==Erreferentziak==
    ==Erreferentziak==


    [[Kategoria: Zubiak eta tunelak]]
    [[Kategoria: Zubiak eta tunelak]]
    [[Kategoria: Soraluze]]

    Hauxe da oraingo bertsioa, 21:03, 30 iraila 2019 data duena

    Soraluzen egin diren tunelek hiru erabilera mota izan dute, historiaren hiru momentu desberdinetan eginak: trenbidearenak, urarenak eta autobidearenak.


    Kokapena

    (Tunel baten izena ezagutzeko, gainean sakatu)

    Mapa kargatzen...


    Trenbidearen tunelak

    1888 Durango-Zumarraga trenbidea egin zutenean geltokiko tunela eraiki zuten. Izenak esaten duenez, geltokiaren ondoan zegoen, Maltzaga aldera. Gerora Saciako tunela ere esan zioten, alboan eraiki zuten lantegiarengatik. Gaur egun eraitsita dago.

    Urte batzuk geroago, 1910 hamarkadan, Txurrukenen parean zegoen trazadura zuzendu zituzten, eta horretarako Arkaitzeko tunela zabaldu zuten. Gaur egun oraindik gordetzen da, baina seguritateagatik bi ertzetan itxita dago.


    Ur tunela: tunel handia

    Eibar gero eta handiago egiten ari zela, XX mende hasieran ur hornidura bermatzea behar zen. Irtenbideren bat Sagar-errekako urak erabiltzea izan zen. Horrerarako presa bat egin zuten Sagar-errekan, eta tunel handi baten bidez ura Eibarra eruan.

    Hasieran, presatik tunelera erretenak egin zituzten, ura eruateko, harriz estalita. Tunel handia Errekatxua inguruan hasten zen, eta Eibar aldera joaten zen. Gerra ostean ur gehiago hartu zuten hainbat erreketatik, denak tutuen bidez tunel handira bideratuz. 1975 urtean presa berria egin zutenean, tunel handirako erreten berriak egin zituzten. Gaur egun tunel handia aprobetxatu izan dute Urkulutik Eibarra datorren tutua bertatik pasatzeko.


    Autobideko tunelak

    2000 hamarkadako hasieran, Eibar-Gasteiz autobidea eraikitzerakoan bi tunel bikoitz egin zituzten Soraluzen: Eitzako tunelak eta Gallastegiko tunelak; azken hauek Bergarako lurretan sartzen dira.


    Erreferentziak