«Komunikabideak. Saihesbidea (eu)»: berrikuspenen arteko aldeak

    Sorapediatik
    (Orria sortu da. Edukia: ==Aurrekariak== XVIII mendean erregebide berria egin zenetik, Soraluzeko zeharbidea Deba ibaiko ezkerreko ertzetik pasatzen zen, Errekaldetik Iturbururaino. Hurrengo urtee...)
     
    No edit summary
    1. lerroa: 1. lerroa:
    ==Aurrekariak==
    ==Aurrekariak==
    XVIII mendean erregebide berria egin zenetik, Soraluzeko zeharbidea Deba ibaiko ezkerreko ertzetik pasatzen zen, Errekaldetik Iturbururaino.
    XVIII mendean [[Komunikabideak. XVIII mendeko errepide berria (eu)|errepide berria]] egin zenetik, Soraluzeko zeharbidea Deba ibaiko ezkerraldetik pasatzen zen, [[Errekalde kalea (eu)|Errekaldetik]] [[Iturburu kalea (eu)|Iturbururaino]].
    Hurrengo urteetan, herria handitu zenean (Bilakaera urbanistkoa, Azkena), zeharbieea gero eta luzeagoa zen. Gerra ostean Txurrkenetik Igarateraino (esan zenbat kilometro).
    TRafimkoa ere ugaritu zen, eta ibilgailu astunak, kamioi zein autobusak, gero eta handoagoak ziren. Kaleak lehen bezain estuak ziren eta, ondorioz, egunero egunero trafikoa trabatuta geratzen zen (eta zeharbideko balkoi guztiak desagertu ziren, kamioiak aurretik eruanda).
    1960. hamarkadan saihesbidea egiteko asmoa sortu zen, baina Deba ibaiko eskumaldetik: irukurutzeta inguruan ibaia zeharkatu, Zeleta eta Boskoitti bitartetik pasa eta, Ezizobidea pasa eta gero, errepideraino jaitsi Igaratetk aurrera.
    ==Eraikuntza==
    Sahisbidearen egitasmoa urte batzutan ez aurrera ez atzera egon zen, 1973 urtean enkantera artea zuten saihesbidearen eraikuntza.
    Enpresa batek proiektu merkeagoa eta azkarragoa aurkeztu zuen: Deba ibaiaren ezkerreko aldetik egitea, Txaratik alegia.
    Proiektua mesfidantza handiekin hartu zen, Txarako lur sailak egokorrak ez direlako<ref>Hemen sartu Erregetxearenak.</ref> baina, ondo aztertu eta gero, onartu zen. Gaur eguneko sahiesbidea da.


    XX mendean, [[Bilakaera urbanistikoa. Desarrollismoa (eu)|herria handitu]] zenean, zeharbidea gero eta luzeagoa zen. Gerra ostean [[Txurruken auzunea (eu)|Txurrukenetik]] [[Igarate baserria (eu)|Igarateraino]] (esan zenbat kilometro).
    Trafikoa ere ugaritu zen, eta ibilgailu astunak, kamioi zein autobusak, gero eta handiagoak ziren. Kaleak lehen bezain estuak ziren eta, ondorioz, egunero egunero trafikoa trabatuta geratzen zen, batzuetan ordu luzez.
    ==Saihesbidearen eraikuntza==
    ===Egutegia===
    1960. hamarkadan saihesbidea egiteko asmoa sortu zen, baina hasieran Deba ibaiko eskumaldetik: irukurutzetako errebuelta inguruan ibaia zeharkatu, [[Zeleta baserria (eu)|Zeleta]] eta [[Bozkoitxi baserria (eu)|Bozkoitxi]] bitartetik sartu, [[Ezozibidea (eu)|Ezozibidea]] gainetik pasa eta gero, errepideraino jaitsi Igaratetik aurrera.
    Egitasmoa urte batzuetan ez aurrera ez atzera egon zen, 1970 hamarkadaren hasieran enkantera artea zuten saihesbidearen eraikuntza.
    Eskaintza guztien artean, enpresa batek proiektu merkeagoa eta azkarragoa aurkeztu zuen: Deba ibaiaren ezkerreko aldetik egitea, Txaratik alegia.
    Hasiera batean proiektua mesfidantza handiekin hartu zen, Txarako lur sailak egonkorrak ez direlako<ref>XVIII mende bukaeran behin baino gehiagotan lubiziak izan ziren, [[Erregetxe zaharra (eu)|Erregetxe zaharra]] hondatuz eta, ondorioz, [[Erregetxea (eu)|Erregetxe berria]] egin zuten.</ref> baina, ondo aztertu eta gero, azkenean onartu zen. Gaur eguneko saihesbidea da.
    ===Trazadura===
    {{#display_map:
    {{#display_map:
                 43.192868,-2.435458~Maltzagako merkantzia geltokia;
                 43.192868,-2.435458~Maltzagako merkantzia geltokia;
    32. lerroa: 41. lerroa:
    }}
    }}


    ===Ezaugarriak===
    Inguruko herrietako saihesbideekin alderatuta, Soraluzekoa askoz zuzenagoa eta aldapatsuagoa da: herria albotik baino goitik saihesten du eta. Horregatik hiru errail ditu trazabide guztian, bikoitza igotzekoa eta batekoa jaistekoa.
    Inguruko herrietako saihesbideekin alderatuta, Soraluzekoa askoz zuzenagoa eta aldapatsuagoa da: herria albotik baino goitik saihesten du eta. Horregatik hiru errail ditu trazabide guztian, bikoitza igotzekoa eta batekoa jaistekoa.
    Bi muturretan ditu lotuneak, Txurrukenen eta Igaraten. Leku faltagatik erdi-lotuneak dira; hau da, behin saihesbidea pasata aurrera egin behar da derrigorrez, handik ezin da herrira sartu.
    Bi muturretan ditu lotuneak, Txurrukenen eta Igaraten. Leku faltagatik erdi-lotuneak dira; hau da, behin saihesbidea pasata aurrera egin behar da derrigorrez, handik ezin da herrira sartu.
    Saihesbideak hiru zubi ditu:
    Saihesbideak hiru zubi ditu:
    Txurrukenen parean, azpitik pasatzen zaio Salonazpi industrialdea.
    * Txurrukenen parean, azpitik pasatzen zaio Salonazpi industrialdea.
    • Erlai erreka gaineko zubia. Behin baino gehiagotan ‘’puenting’’ egiteko erabilia izan dena.
    * [[Erlei erreka (eu)|Erlei erreka]] gaineko zubia. Behin baino gehiagotan ‘’puenting’’ egiteko erabilia izan dena.
    Sagar-errekako errepidearen gainekoa, Igaraten.  
    * [[Sagar-erreka (eu)|Sagar-errekako]] errepidearen gainekoa, Igaraten.  
    Honetaz gain, San Martzialeko oinezko zubia dago, Lertsundi eneatik San Martzialeko bideari jarraipena emateko eraikia.
     
    Ez dago tunelik, baina Erlaiko zubiaren bi muturretan lubakian sartzen da.
    Honetaz gain, [[San Martzial ermita (eu)|San Martzialeko]] oinezko zubia dago, [[Zupide jauregia (eu)|Zupide jauregitik]] San Martzialeko bideari jarraipena emateko eraikia.
     
    Ez dago tunelik, baina Erleiko zubiaren bi muturretan lubakian sartzen da.
     
     
    ==Arazoak eta hobekuntzak==
    ==Arazoak eta hobekuntzak==
    ===Igarateko erlaitza===
    ===Igarateko erlaitza===
    Sahisbideare Igarateko lotunean, Maltzagatik etorrita badago atzera jotzeko aukera: saihesbidea hartu beharrean eskumara jo, azpitik pasa eta ezkerrera berriro hartu, Maltzagara edo Mendiola industrialdera joateko.  
    Saihesbidearen Igarateko lotunean, Maltzagatik etorrita badago atzera jotzeko aukera: saihesbidea hartu beharrean eskumara jo, azpitik pasa eta ezkerrera berriro hartu, Maltzagara edo Mendiola industrialdera joateko.  
     
    Baina saihesbidea egin zutenean, ez zuten kontutan hartu autobusak eta kamioiak. Bide hori egiteko (saihesbidea edo zeharbidea itxita zeudelako, edo gaur egun herrira edo industrialdera sartu ahal izateko) maniobrak egin behar zituzten, trafikoa oztopatuz eta arriskua jarriz.
    Baina saihesbidea egin zutenean, ez zuten kontutan hartu autobusak eta kamioiak. Bide hori egiteko (saihesbidea edo zeharbidea itxita zeudelako, edo gaur egun herrira edo industrialdera sartu ahal izateko) maniobrak egin behar zituzten, trafikoa oztopatuz eta arriskua jarriz.
    200x urtean, Igarateko zubiaren parean erlaitza egin zuten, autobusak eta kamioiak azpitik pasatzerakoan buelta erosoagoa egiteko, maniobra barik.
    200x urtean, Igarateko zubiaren parean erlaitza egin zuten, autobusak eta kamioiak azpitik pasatzerakoan buelta erosoagoa egiteko, maniobra barik.
    ===Irukurutzetako biribilgunea===
    ===Irukurutzetako biribilgunea===
    Aurretik esan denez, lotuneak ez dira osoak; hau da, behin saihesbidea pasata ezin da herrira bueltatu.  
    Aurretik esan denez, lotuneak ez dira osoak; hau da, behin saihesbidea pasata ezin da herrira bueltatu.  
    Herri osoa zeharkatu nahi ez duenak badauzka bi aukera. Maltzagako aldera, behin saihesbidea pasata eskumara jo Mendiola industrialdera eta bertatik herrira sartu. Osintxu aldea berriz, behin saihesbidea pasata ezkerrera jo eta Mendizabal industrialdearen zubi muturrean buelta eman Txurrukenetik herrira sartzeko.
     
    Biek bere arriskua dute, batez ere bigarrenak. Horregatik, 20xx urtean Izartu planerako Soraluzek aurkeztutako proiektu bat bertan lotune osoa eraikitzekoa izan zen. Oso konplikatua eta, batez ere, oso garestia zenez, bertan behera geratu zen proiektu hau.
    Herri osoa zeharkatu nahi ez duenak badauzka bi aukera. Maltzagako aldera, behin saihesbidea pasata eskumara jo Mendiola industrialdera eta bertatik herrira sartu. Osintxu aldera berriz, behin saihesbidea pasata ezkerrera jo eta Mendizabal industrialdearen zubi muturrean buelta eman Txurrukenetik herrira sartzeko.
     
    Biek bere arriskua dute, batez ere bigarrenak. Horregatik, 200x urtean Izartu planerako Soraluzek aurkeztutako proiektu bat bertan lotune osoa eraikitzekoa izan zen. Oso konplikatua eta, batez ere, oso garestia zenez, bertan behera geratu zen proiektu hau.
     
    Baina 2018 urtean arazoari beste irtenbidea eman zitzaion. Irukurutzetako errebueltan biribilgunea egin zuten, eta nahikoa da Txurrukeneko irteera bi norabidetan erabiltzeko, Maltzagatik etorrita errotondara eta atzera herrira, edo herritik errotondara eta atzera saihesbidera.
    Baina 2018 urtean arazoari beste irtenbidea eman zitzaion. Irukurutzetako errebueltan biribilgunea egin zuten, eta nahikoa da Txurrukeneko irteera bi norabidetan erabiltzeko, Maltzagatik etorrita errotondara eta atzera herrira, edo herritik errotondara eta atzera saihesbidera.
    ==Bitxikeriak==
    ==Bitxikeriak==
    Sahisbidea egin aurrretk, balkoi guztiak kakatara.
    Saihesbidea egin aurretik, eta kamioi handien eraginez, zeharbideko balkoi guztiak desagertu ziren.
    Soraluze oso ezaguna zen, eta ez onerado, Espainia guztiko kamioilarien artean, autostop egiterakoan egiaztatu zitekeen moduan.
     
    Sahisbidea zabaldu eta hurrengo egunean zeharbidea itxi zen, bazkari herrikoia bertan ospatu zelako.
    Soraluze oso ezaguna izan zen, eta ez onerako, Espainia guztiko kamioilarien artean, ''autostop'' egiterakoan egiaztatu zitekeen moduan.
     
    Saihesbidea zabaldu eta hurrengo egunean zeharbidea itxi zen, bazkari herrikoia bertan ospatu zelako.
     
     
    ==Ondorioak==
    ==Ondorioak==
    Alde batetik, Soraluze helmuga edo jatorria duen garraioa bertatik pasatzen ez delako, herriko trafikoa asko arindu zen (hala ere, geratzen dena ez da txikia).
    Alde batetik, Soraluze helmuga edo jatorria duen garraioa bertatik pasatzen ez delako, herriko trafikoa asko arindu zen (hala ere, geratzen dena ez da txikia).
    Baina, aldi berean, Soraluze jendearen ‘’mapa mentaletik’’ desagertu egin da, ez bada bertan bizi, edota lan egin… edo garraio publikoaren erabiltzailea!
     
    Baina, aldi berean, Soraluze jendearen ''mapa mentaletik'' desagertu egin da, ez bada bertan bizi, edota lan egin… edo garraio publikoaren erabiltzailea!
     


    ==Erreferentziak==
    ==Erreferentziak==


    [[Kategoria: Komunikabideak]]
    [[Kategoria: Komunikabideak]]

    16:41, 18 abuztua 2019(e)ko berrikuspena

    Aurrekariak

    XVIII mendean errepide berria egin zenetik, Soraluzeko zeharbidea Deba ibaiko ezkerraldetik pasatzen zen, Errekaldetik Iturbururaino.

    XX mendean, herria handitu zenean, zeharbidea gero eta luzeagoa zen. Gerra ostean Txurrukenetik Igarateraino (esan zenbat kilometro).

    Trafikoa ere ugaritu zen, eta ibilgailu astunak, kamioi zein autobusak, gero eta handiagoak ziren. Kaleak lehen bezain estuak ziren eta, ondorioz, egunero egunero trafikoa trabatuta geratzen zen, batzuetan ordu luzez.


    Saihesbidearen eraikuntza

    Egutegia

    1960. hamarkadan saihesbidea egiteko asmoa sortu zen, baina hasieran Deba ibaiko eskumaldetik: irukurutzetako errebuelta inguruan ibaia zeharkatu, Zeleta eta Bozkoitxi bitartetik sartu, Ezozibidea gainetik pasa eta gero, errepideraino jaitsi Igaratetik aurrera.

    Egitasmoa urte batzuetan ez aurrera ez atzera egon zen, 1970 hamarkadaren hasieran enkantera artea zuten saihesbidearen eraikuntza.

    Eskaintza guztien artean, enpresa batek proiektu merkeagoa eta azkarragoa aurkeztu zuen: Deba ibaiaren ezkerreko aldetik egitea, Txaratik alegia.

    Hasiera batean proiektua mesfidantza handiekin hartu zen, Txarako lur sailak egonkorrak ez direlako[1] baina, ondo aztertu eta gero, azkenean onartu zen. Gaur eguneko saihesbidea da.

    Trazadura

    Mapa kargatzen...

    Ezaugarriak

    Inguruko herrietako saihesbideekin alderatuta, Soraluzekoa askoz zuzenagoa eta aldapatsuagoa da: herria albotik baino goitik saihesten du eta. Horregatik hiru errail ditu trazabide guztian, bikoitza igotzekoa eta batekoa jaistekoa.

    Bi muturretan ditu lotuneak, Txurrukenen eta Igaraten. Leku faltagatik erdi-lotuneak dira; hau da, behin saihesbidea pasata aurrera egin behar da derrigorrez, handik ezin da herrira sartu.

    Saihesbideak hiru zubi ditu:

    • Txurrukenen parean, azpitik pasatzen zaio Salonazpi industrialdea.
    • Erlei erreka gaineko zubia. Behin baino gehiagotan ‘’puenting’’ egiteko erabilia izan dena.
    • Sagar-errekako errepidearen gainekoa, Igaraten.

    Honetaz gain, San Martzialeko oinezko zubia dago, Zupide jauregitik San Martzialeko bideari jarraipena emateko eraikia.

    Ez dago tunelik, baina Erleiko zubiaren bi muturretan lubakian sartzen da.


    Arazoak eta hobekuntzak

    Igarateko erlaitza

    Saihesbidearen Igarateko lotunean, Maltzagatik etorrita badago atzera jotzeko aukera: saihesbidea hartu beharrean eskumara jo, azpitik pasa eta ezkerrera berriro hartu, Maltzagara edo Mendiola industrialdera joateko.

    Baina saihesbidea egin zutenean, ez zuten kontutan hartu autobusak eta kamioiak. Bide hori egiteko (saihesbidea edo zeharbidea itxita zeudelako, edo gaur egun herrira edo industrialdera sartu ahal izateko) maniobrak egin behar zituzten, trafikoa oztopatuz eta arriskua jarriz.

    200x urtean, Igarateko zubiaren parean erlaitza egin zuten, autobusak eta kamioiak azpitik pasatzerakoan buelta erosoagoa egiteko, maniobra barik.

    Irukurutzetako biribilgunea

    Aurretik esan denez, lotuneak ez dira osoak; hau da, behin saihesbidea pasata ezin da herrira bueltatu.

    Herri osoa zeharkatu nahi ez duenak badauzka bi aukera. Maltzagako aldera, behin saihesbidea pasata eskumara jo Mendiola industrialdera eta bertatik herrira sartu. Osintxu aldera berriz, behin saihesbidea pasata ezkerrera jo eta Mendizabal industrialdearen zubi muturrean buelta eman Txurrukenetik herrira sartzeko.

    Biek bere arriskua dute, batez ere bigarrenak. Horregatik, 200x urtean Izartu planerako Soraluzek aurkeztutako proiektu bat bertan lotune osoa eraikitzekoa izan zen. Oso konplikatua eta, batez ere, oso garestia zenez, bertan behera geratu zen proiektu hau.

    Baina 2018 urtean arazoari beste irtenbidea eman zitzaion. Irukurutzetako errebueltan biribilgunea egin zuten, eta nahikoa da Txurrukeneko irteera bi norabidetan erabiltzeko, Maltzagatik etorrita errotondara eta atzera herrira, edo herritik errotondara eta atzera saihesbidera.


    Bitxikeriak

    Saihesbidea egin aurretik, eta kamioi handien eraginez, zeharbideko balkoi guztiak desagertu ziren.

    Soraluze oso ezaguna izan zen, eta ez onerako, Espainia guztiko kamioilarien artean, autostop egiterakoan egiaztatu zitekeen moduan.

    Saihesbidea zabaldu eta hurrengo egunean zeharbidea itxi zen, bazkari herrikoia bertan ospatu zelako.


    Ondorioak

    Alde batetik, Soraluze helmuga edo jatorria duen garraioa bertatik pasatzen ez delako, herriko trafikoa asko arindu zen (hala ere, geratzen dena ez da txikia).

    Baina, aldi berean, Soraluze jendearen mapa mentaletik desagertu egin da, ez bada bertan bizi, edota lan egin… edo garraio publikoaren erabiltzailea!


    Erreferentziak

    1. XVIII mende bukaeran behin baino gehiagotan lubiziak izan ziren, Erregetxe zaharra hondatuz eta, ondorioz, Erregetxe berria egin zuten.