«Kalegurutze (eu)»: berrikuspenen arteko aldeak

    Sorapediatik
    No edit summary
    7. lerroa: 7. lerroa:
    {{#display_map: 43.174283, -2.413209 |height=600 |zoom=18| type=earth}}
    {{#display_map: 43.174283, -2.413209 |height=600 |zoom=18| type=earth}}


    ==Historia==
     
    ==Sorrera==
    Soraluze sortu baino  lehen erregebideak ziren. Nagusia, Gasteiztik itsasorainokoa (Deba). Erromatarrek zabaldua, Soraluzen bertan Deba ibaia zeharkatzeko ibia zegoen. Honetaz gain, Iriretik barrena Eibar eta Bizkaia alderakoa, eta Azkoitirakoa, azken hau [[Pagobedeinkatu (eu)|Pagobedeinkatutik]] pasatzen zela.
    Soraluze sortu baino  lehen erregebideak ziren. Nagusia, Gasteiztik itsasorainokoa (Deba). Erromatarrek zabaldua, Soraluzen bertan Deba ibaia zeharkatzeko ibia zegoen. Honetaz gain, Iriretik barrena Eibar eta Bizkaia alderakoa, eta Azkoitirakoa, azken hau [[Pagobedeinkatu (eu)|Pagobedeinkatutik]] pasatzen zela.


    17. lerroa: 18. lerroa:




     
    ==Bilakaera==
    ==Aldaketak==
    XVIII mende bukaera arte, Kalegurutze Euskal herriko bidegurutze garrantzitsuenetakoa izaten jarritu zen. Inguruan aldaketa batzuk izan zituen: [[Zubi Nagusia (eu)|zubi berria]], [[Enparan jauregia (eu)|Enparan]] jauregia, [[Labaderogain (eu)|Labaderogaineko]] plaza, [[Udaletxea (eu)|Udaletxe]] berria, [[Plaza Barria (eu)|Plaza Barria]]... baina inguruko garraio gehiena bertatik pasatuz segitzen zen.
    XVIII mende bukaera arte, Kalegurutze Euskal herriko bidegurutze garrantzitsuenetakoa izaten jarritu zen. Inguruan aldaketa batzuk izan zituen: [[Zubi Nagusia (eu)|zubi berria]], [[Enparan jauregia (eu)|Enparan]] jauregia, [[Labaderogain (eu)|Labaderogaineko]] plaza, [[Udaletxea (eu)|Udaletxe]] berria, [[Plaza Barria (eu)|Plaza Barria]]... baina inguruko garraio gehiena bertatik pasatuz segitzen zen.


    24. lerroa: 24. lerroa:


    XX mende bukaeran, herri hazkundeak ekarri zituen premia berriei aurre egiteko, [[Bilakaera urbanistikoa. Hirigintza ordenatua (eu)#Ibilgailuentzako bideak|barne saihesbidea]] egin zen. Honi esker Kalegurutzetik pasatzen den trafikoa asko arindu da. Gaur egun berau eta ingurua oinezkoentzako gunea dira, trafikoa lanegunetako goizetan bakarrik baimentzen dela.
    XX mende bukaeran, herri hazkundeak ekarri zituen premia berriei aurre egiteko, [[Bilakaera urbanistikoa. Hirigintza ordenatua (eu)#Ibilgailuentzako bideak|barne saihesbidea]] egin zen. Honi esker Kalegurutzetik pasatzen den trafikoa asko arindu da. Gaur egun berau eta ingurua oinezkoentzako gunea dira, trafikoa lanegunetako goizetan bakarrik baimentzen dela.
    ==XXI mendekoak==
    Oinezkoa arratsaldetan eta asteburutan.





    18:23, 5 apirila 2020(e)ko berrikuspena

    Kokapena

    Soraluze zaharreko bi kale garrantzitsuenak (eta bakarrak) elkartzen ziren tokiari esaten zitzaion.

    Soraluze puntu honen inguruan jaio zen.

    (Pantaila osoan ikusteko sakatu hemen)

    Mapa kargatzen...


    Sorrera

    Soraluze sortu baino lehen erregebideak ziren. Nagusia, Gasteiztik itsasorainokoa (Deba). Erromatarrek zabaldua, Soraluzen bertan Deba ibaia zeharkatzeko ibia zegoen. Honetaz gain, Iriretik barrena Eibar eta Bizkaia alderakoa, eta Azkoitirakoa, azken hau Pagobedeinkatutik pasatzen zela.

    Bi bide hauek bidegurutzea Euskal Herriko lotune garrantzitsuenetakoa zen. Bideak besterik ez zirenean, zubia egin baino lehen, inguru honetan sortu zen Soraluze, ibiaren ondoko bidegurutzean. Bertan pilatuko ziren orduko zerbitzuak: ostatuak, ikuiluak, perratzaileak, tabernak, dendak… eta poliki poliki herrixka hazi zen: Soraluze.

    1343 urtean, Algecirasen setioan zela, Gaztelako Alfonso XIk Placencia de Soraluce sortzeko hiri gutuna eman zuen. Hiri bildu berriaren planoan ikus daitekenez, hiri berria sortzeko bidegurutzea hartu zuten ardatz: hiri bilduaren barruan geratuta, bidegurutzea zena Kalegurutzea bihurtu zen.

    XIV mendeko Placencia (saiakera)


    Bilakaera

    XVIII mende bukaera arte, Kalegurutze Euskal herriko bidegurutze garrantzitsuenetakoa izaten jarritu zen. Inguruan aldaketa batzuk izan zituen: zubi berria, Enparan jauregia, Labaderogaineko plaza, Udaletxe berria, Plaza Barria... baina inguruko garraio gehiena bertatik pasatuz segitzen zen.

    XVIII mende bukaeran Bergara-Altzola errepide berria zabaldu zuten, eta kanpoko trafikoa ez zen gehiago Kalegurutzerik pasa... baina bai udalerriko ia guztia.

    XX mende bukaeran, herri hazkundeak ekarri zituen premia berriei aurre egiteko, barne saihesbidea egin zen. Honi esker Kalegurutzetik pasatzen den trafikoa asko arindu da. Gaur egun berau eta ingurua oinezkoentzako gunea dira, trafikoa lanegunetako goizetan bakarrik baimentzen dela.


    Irudiak

    (handitzeko, sakatu gainean)


    Erreferentziak