Komunikabideak. Autobideak (eu)

    Sorapediatik

    Soraluzerako sarrera-irteerak

    Soraluzek hiru norabidetan ditu autobideak: mendebaldera (sarrera Azitainen, 4,3 km-tara), ekialdera (sarrera Elgoibarren, 9,5 km-tara) eta hegoaldera (sarrera Bergaran, 11,8 km-tara).

    Hasiera batean, Mendebaldera joateko Ermuako sarrera zegoen, Soraluzeko udaletxetik 8,7 km-tara. Eibar osoa zeharkatu behar zen, bertako trafikoa jasanez. Eibarko saihesbideko tarteak zabaldu zituztenean arazoa asko arindu zen. Eta azkenik 1990 hamarkadaren bukaeran Azitaingo sarrera zabaldu zuten, Soraluzetik 4,3 kilometrotara dagoena (2,8 Mendiola industrialdetik).

    Ekialdera joateko, berriz, gaur egun bi aukera daude. Hasiera hasieratik Elgoibarreko sarrera dago, 9,5 km-tara. Eta 1990 hamarkada bukaeratik Azitaingo sarrera ere eskuragarri dago (nahiz eta Maltzagan "atzera" egin behar).

    Hegoaldera joateko, azkenik, Bergara (iparra) sarrera-irteerak ez die soraluzetarrei balio, Gasteizerako aukerarik ematen ez duelako, erdilotunea da eta. Beraz, Bergara (hegoa) sarreraino joan behar da, 11,8 km-tara.


    Bilbao-Behobia autobidea

    1967-1977 urteetan Bilbao-Behobia autobidea eraiki zuten.

    Ez zuten batera zabaldu, tarteka baizik Bilbotik hasita. Soraluzeri dagokionez, Ermuako sarrera[1] 1972/09/14an zabaldu zuten, Elgoibarkoa 1973/06/23an, Donostiakoa 1974/07/24an eta Behobiakoa 1975/09/05.

    1990 hamarkadaren bukaeran Azitaingo sarrera zabaldu zuten, Soraluzendako oso mesedegarria izan zena.


    Eibar-Gasteiz autobidea

    Aurrekariak

    1970 hamarkadakoa da lehen proiektua, Burgos-Maltzaga autobidearena, alegia. Autobide hau beste bi autobiderekin lotuko zen: Ebroko Miranda inguruan Bilbao-Zaragozarekin, eta Maltzagan bertan Bilbao-Behobiarekin.

    Eurovías enpresak lortu zuen emakida (kontzesioa), baina eraikuntzarekin hasi eta gero 1973 krisiak bere goia jo zuen. Lanak moteldu ziren eta, azkenean, 1984 urterako Burgos-Aramiñon tartea besterik ez zuten zabaldu (84,3 km). Eta emakida egokitzea lortu zuten ere.

    Autobidearen euskal zatia "libre" geratu zenean, euskal aldundiek hartu zuten lekukoa... baina Gipuzkoakoak N-I errebidea bikoizteari eman zion lehentasuna, eta hainbat urteetan Deba arroko autobidea (Eibar-Gasteiz) ahaztuta geratu zen.

    Azkenean, 2000 hamarkadan, Araba eta Gipuzkoako Aldundiak ados jarri ziren Eibar-Gasteiz (edo Etxebarri-Maltzaga) autobidea egiteko.

    Soraluzeko tartea

    Eibar-Gasteiz autobide berria hiru zatitan egitekoa zen: Maltzaga-Bergara (iparra), Bergara (iparra)-Aretxabaleta eta Aretxabaleta-Etxabarri.

    Lehen zatia, Soraluzeko udalerritik pasatzen dena, 2003 urtean zabaldu zen, nahiz eta 2004 arte modu behin-behinekoan.

    Soraluzeko udalerrian autobideak 3.960 bat metro egiten ditu:

    • (350 m) Lehen tartea Maltzagako lotuneari dagozkio, tartean Donostiarako zein Bilborako tunelen hasiera (100 bat metro).
    • (730 m) Gero, Deba ibaiko eskumaldeko maldako tartea dator.
    • (700 m) Ostean Larreategiko zubia dago, Deba ibaia eta Belakotegi erreka zeharkatzeko.
    • (730 m) Larreategiko zubia pasa eta Zabale baserriaren parean Eitzako tuneletan sartzen da.
    • (250 m) Eitzako tuneletik irten eta Sagar-errekako zubia zeharkatzen du.
    • (1.200 m) Azkenik, Gallaztegi tunelean sartzen da. Tunelaren beste erdia Bergarako udalerrian dago.

    Bertako orografia malkartsuaren eraginez, erdia baino gehiago tunelean egiten du, beste laurdena zubi gainean eta, azkenik, bidearen laurden eskasa mendi magalean.

    Larreategiko zubiko eraikuntza

    Ondorioak

    201x urtean autobidea zabaldu zutenean, orduan ez zen Sorauze inundik inora ageri. Ez zen ikusten.

    Zerbitzu publikoak, orokorrean asko hobetu badira ere, Soraluzen ez da honenbeste nabarmen. Azkarrago ibiltzeko, Eibartik Debagoienerakoak eta Gasteizerakoak autobidetik joaten dira Bergararaino, Soraluze albo batera utziz. Gauza bera esan daiteke Debagoienetik Donostiarako zerbitzuekin ere, edo Leioako aeroporturaino doazenak.


    Erreferentziak

    1. Eibar mendebaldea esaten zitzaion orduan.