«Diario de Jovellanos (eu)»: berrikuspenen arteko aldeak

    Sorapediatik
    No edit summary
    No edit summary
     
    (Erabiltzaile berak tartean egindako 2 ekarpen ez dira erakusten)
    20. lerroa: 20. lerroa:
    Hainbat testu tekniko idatzi zituen, eta honetaz gain bere egunkariak. 1791 urtean Euskal Herrian egon zen, tartean Eibarren. Urte hartako abuztuak 21an, domekan, Juan Esteban Bustindui armagilearen etxera inbitatu zuen bazkaltzera. Juan Esteban honek eskopetak esportatzen zituen ''"Kortearen Handiki eta Jaunentzat, baita Amerika, Ingalaterra, Frantzia, Errusia eta beste herritara"''.  
    Hainbat testu tekniko idatzi zituen, eta honetaz gain bere egunkariak. 1791 urtean Euskal Herrian egon zen, tartean Eibarren. Urte hartako abuztuak 21an, domekan, Juan Esteban Bustindui armagilearen etxera inbitatu zuen bazkaltzera. Juan Esteban honek eskopetak esportatzen zituen ''"Kortearen Handiki eta Jaunentzat, baita Amerika, Ingalaterra, Frantzia, Errusia eta beste herritara"''.  


    Jovellanosek egunkarian jasotzen duenez, bazkarian ez zen ezer falta: ''"umore ona eta janari ona ere: haragi errea, txipiroiak, aingirak, amuarrainak, urdai-azpiko zerrak, gisatua eta frutak; ardo goxo ona, bizkotxo buztiak, konfiturak eta bukatzeko anisetea"''. Baina gehien harritu zuena ez zen bazkaria izan, baizik eta Bustindui jaunak bi langile mahaira gonbidatu zituena: Gabiola giltzagilea eta Aldekoa kainoigilea.
    Jovellanosek egunkarian jasotzen duenez, bazkarian ez zen ezer falta: ''"umore ona eta janari ona ere: haragi errea, txipiroiak, aingirak, amuarrainak, urdai-azpiko zerrak, gisatua eta frutak; ardo goxo ona, bizkotxo buztiak, konfiturak eta bukatzeko anisetea"''. Baina gehien harritu zuena ez zen bazkaria izan, baizik eta Bustindui jaunak bi langile mahaira gonbidatu izana: Gabiola giltzagilea eta Aldekoa kainoigilea.


    Baltasar Gaspar Melchor de Jovellanos eta Juan Esteban Bustindui oso lagunak egin ziren, eta azkenak armagintza eta gremio sistema azaldu zizkion zehatz-mehatz.
    Baltasar Gaspar Melchor de Jovellanos eta Juan Esteban Bustindui oso lagunak egin ziren, eta azkenak armagintza eta gremio sistema azaldu zizkion zehatz-mehatz.
    31. lerroa: 31. lerroa:
    ''(187. orrialdea)''
    ''(187. orrialdea)''


    :Arma lantegia esaten diotena ez da uste dena. Ermua, Eibar, Soraluze, Elgoibar eta Arrasaten ezarritako artistek fusila osatzen duten piezak lantzen dituzte. Arte hau hirutan banatu da, bakoitza bere aldetik lantzen dena: kainoigileak, giltzagileak, kutxagileak, eta gainera aparejeroak daude, guardamonteak, baketa eta bridak egiten dituztenak. Badaude batzuk denetik dakitela eta egiten dutela, nahiz aintzinako araudiak galerazi; baina, orokorrean, artista bakoitza bere arloan ari da. Kainoigileek badakite zilarrezko ikusmira eta puntuak zein urrezko apangarriak burdinan akats gabe sartzen, eta ilunketa modu bikainean ematen; giltzagileek burdina lantzen dute nahi duten eratan, eta txukuntasun handiz pulitzen dute, eta gauza berbera aparejeroek; beste horrenbeste kutxagileek kutxak lantzen... Herri eta arlo bakoitzeko artistak gremiotan biltzen dira eta urtero ordezkariak aukeratzen dituzte, diputatuak esaten dietela, gero esango ditugun guztion negozio eta kontrataz arduratzeko; horretaz gain, norbera bere buruarentzat lan egiten du bere ofizialek lagunduta; inork ez, eta ezer ez, Erregearen kontura, honek Filipinetako Konpañia kontratatzen duela eta azken honek nahi dituen piezak herri eta gremio bakoitzaren diputatuekin kontratatzen ditu bere zuzendariaren bidez (gaur egun Lardizabal jauna). Erregeak badu zuzendaria Soraluzen (… koronel jauna), piezen-ematea zaintzen duena. Modu honetan Konpañiak tarteko irabaziak lapurtzen ditu, artistek lor zitzaketenak arte txit garrantzitsu hau hobetzeko. Horrela Konpañiaren jauntxokeria ekidingo zen, lanaren jabe nagusia eta ia bakarra denez prezioak erabakitzen ditu irabazi handienak eramateko eta artistari txikiena lagatzen.
    :Arma lantegia esaten diotena ez da uste dena. Ermua, Eibar, Soraluze, Elgoibar eta Arrasaten ezarritako artistek fusila osatzen duten piezak lantzen dituzte. Arte hau hirutan banatu da, bakoitza bere aldetik lantzen dena: kainoigileak, giltzagileak, kutxagileak, eta gainera aparejeroak daude, guardamonteak, baketa eta bridak egiten dituztenak. Badaude batzuk denetik dakitela eta egiten dutela, nahiz aintzinako araudiak galerazi; baina, orokorrean, artista bakoitza bere arloan ari da. Kainoigileek badakite zilarrezko ikusmira eta puntuak zein urrezko apangarriak burdinan akats gabe sartzen, eta ilunketa modu bikainean ematen; giltzagileek burdina lantzen dute nahi duten eratan, eta txukuntasun handiz pulitzen dute, eta gauza berbera aparejeroek; beste horrenbeste kutxagileek kutxak lantzen... Herri eta arlo bakoitzeko artistak gremiotan biltzen dira eta urtero ordezkariak aukeratzen dituzte, diputatuak esaten dietela, gero esango ditugun guztion negozio eta kontrataz arduratzeko; horretaz gain, norbera bere buruarentzat lan egiten du bere ofizialek lagunduta; inork ez, eta ezer ez, Erregearen kontura, honek Filipinetako Konpañia kontratatzen duela eta azken honek nahi dituen piezak herri eta gremio bakoitzaren diputatuekin kontratatzen ditu bere zuzendariaren bidez (gaur egun [[Lardizabal sendia (eu)#Jose Maria de Lardizabal Oriar y Olloqui|Lardizabal jauna]]). Erregeak badu zuzendaria Soraluzen (… koronel jauna), piezen-ematea zaintzen duena. Modu honetan Konpañiak tarteko irabaziak lapurtzen ditu, artistek lor zitzaketenak arte txit garrantzitsu hau hobetzeko. Horrela Konpañiaren jauntxokeria ekidingo zen, lanaren jabe nagusia eta ia bakarra denez prezioak erabakitzen ditu irabazi handienak eramateko eta artistari txikiena lagatzen.





    Hauxe da oraingo bertsioa, 22:29, 28 uztaila 2021 data duena

    Diario
    Diario de Jovellanos. Azala.jpg
    Egilea Gaspar Melchor de Jovellanos
    Hizkuntza Gaztelaniaz
    Urtea 1790-1801
    Argitaletxea
    Hiria


    Izenburu osoa

    Diarios

    Egunkariak


    Liburua zertan den

    Baltasar Gaspar Melchor de Jovellanos[1] (1744-1811) politiko espainarra izan zen.

    Hainbat testu tekniko idatzi zituen, eta honetaz gain bere egunkariak. 1791 urtean Euskal Herrian egon zen, tartean Eibarren. Urte hartako abuztuak 21an, domekan, Juan Esteban Bustindui armagilearen etxera inbitatu zuen bazkaltzera. Juan Esteban honek eskopetak esportatzen zituen "Kortearen Handiki eta Jaunentzat, baita Amerika, Ingalaterra, Frantzia, Errusia eta beste herritara".

    Jovellanosek egunkarian jasotzen duenez, bazkarian ez zen ezer falta: "umore ona eta janari ona ere: haragi errea, txipiroiak, aingirak, amuarrainak, urdai-azpiko zerrak, gisatua eta frutak; ardo goxo ona, bizkotxo buztiak, konfiturak eta bukatzeko anisetea". Baina gehien harritu zuena ez zen bazkaria izan, baizik eta Bustindui jaunak bi langile mahaira gonbidatu izana: Gabiola giltzagilea eta Aldekoa kainoigilea.

    Baltasar Gaspar Melchor de Jovellanos eta Juan Esteban Bustindui oso lagunak egin ziren, eta azkenak armagintza eta gremio sistema azaldu zizkion zehatz-mehatz.

    Jovellanos hil eta hainbat urtetara lehen 7 kaierak argitaratu zuten, eta gero gainontzeko bostak. Jatorrizko izkribuak galdu izan dira.


    Soraluzeri buruzkoak

    (187. orrialdea)

    Arma lantegia esaten diotena ez da uste dena. Ermua, Eibar, Soraluze, Elgoibar eta Arrasaten ezarritako artistek fusila osatzen duten piezak lantzen dituzte. Arte hau hirutan banatu da, bakoitza bere aldetik lantzen dena: kainoigileak, giltzagileak, kutxagileak, eta gainera aparejeroak daude, guardamonteak, baketa eta bridak egiten dituztenak. Badaude batzuk denetik dakitela eta egiten dutela, nahiz aintzinako araudiak galerazi; baina, orokorrean, artista bakoitza bere arloan ari da. Kainoigileek badakite zilarrezko ikusmira eta puntuak zein urrezko apangarriak burdinan akats gabe sartzen, eta ilunketa modu bikainean ematen; giltzagileek burdina lantzen dute nahi duten eratan, eta txukuntasun handiz pulitzen dute, eta gauza berbera aparejeroek; beste horrenbeste kutxagileek kutxak lantzen... Herri eta arlo bakoitzeko artistak gremiotan biltzen dira eta urtero ordezkariak aukeratzen dituzte, diputatuak esaten dietela, gero esango ditugun guztion negozio eta kontrataz arduratzeko; horretaz gain, norbera bere buruarentzat lan egiten du bere ofizialek lagunduta; inork ez, eta ezer ez, Erregearen kontura, honek Filipinetako Konpañia kontratatzen duela eta azken honek nahi dituen piezak herri eta gremio bakoitzaren diputatuekin kontratatzen ditu bere zuzendariaren bidez (gaur egun Lardizabal jauna). Erregeak badu zuzendaria Soraluzen (… koronel jauna), piezen-ematea zaintzen duena. Modu honetan Konpañiak tarteko irabaziak lapurtzen ditu, artistek lor zitzaketenak arte txit garrantzitsu hau hobetzeko. Horrela Konpañiaren jauntxokeria ekidingo zen, lanaren jabe nagusia eta ia bakarra denez prezioak erabakitzen ditu irabazi handienak eramateko eta artistari txikiena lagatzen.


    Erreferentziak